Hot curry

Intro

Dit is weer zo'n receptje met een overvloed aan kruiden, als je het leest moet je het gewoon maken. Ik zie trouwens juist op de facebookpagina van AGA 'Today is National Garlic Day!' Dus alle remmen los. Het recept voor de curry heb ik uit een Libelle. Als vis stellen ze zeebaars voor. Gisteren stond ik in Delhaize op zoek naar zeebaars, toen mij een vriendelijke medewerker voorstelde om eens zwarte heilbot te proberen. Heilbot kennen wij meestal in de gerookte versie, nu dus ook in de verse. De vis heeft stevig wit vlees.
Hot curry

Ingrediënten

voor 2 personen: 400 gram zwarte heilbotfilet, of een andere stevige vis, in stukken gesneden
500 gram verse sperziebonen, beetgaar geblancheerd, in twee gesneden
6 tomaten, gepeld en ontpit, in stukjes gesneden
sap van ½ limoen
250 ml kokosmelk, brikje
4 sjalotten, gepeld en fijn gesnipperd
6 knoflooktenen, geperst
1 vers rood chilipepertje, fijngehakt, wij houden van pit dus heb ik de pitjes erin gelaten
5 cm verse gember, geschild en geraspt
1 kaneelstok
2 koffielepels kurkuma
de zaadjes van 8 kardemompeultjes
½ koffielepel gemalen kruidnagel, ik heb 3 kruidnagels gebruikt en geplet in de vijzel
½ koffielepel gemalen komijn
1 koffielepel korianderpoeder
2 blaadjes laurier
olijfolie

Bereiding

Als de 'mise-en-place' (waarvoor ik de echtgenoot heb ingeschakeld) gedaan is, heb je nog een kwartiertje nodig om de curry te bereiden.
.
De curry heb ik gemaakt in de sauteerpan die je momenteel via een spaaractie, mits een kleine opleg, kan verkrijgen in Delhaize. De pan is onmiddellijk heet en kan zowel op de AGA als in de ovens worden gebruikt.
Hot curry
.
Verhit de pan op de hete plaat, doe er de koriander, komijn, kruidnagel en kardemom in en laat roosteren zonder vetstof. Bijna onmiddellijk komen de aroma's los, zalige geur is dat! Doe de kruiden uit de pan en werk nu verder op de sudderplaat. Fruit de sjalotten goudkleurig en glanzend in een weinig olijfolie. Doe er de gember, chilipeper en knoflook bij en laat eventjes mee fruiten. Voeg de kurkuma, kaneelstokje, laurier en geroosterde specerijen bij. Overgiet met de kokosmelk en limoensap. Voeg de geblancheerde boontjes toe en schep om. Leg de stukken vis in de pan zo dat ze bedekt zijn met de geurige saus. Zodra de inhoud lichtjes pruttelt, doe je het deksel op de pan en zet die nog 5 minuten onderaan in de bakoven.

Kruid indien nodig met peper en zout, dien op met rijst.
Hot curry