Pasta Carbonara

Intro

Als ik eens een minuutje tijd over heb, durf ik wel eens in een kookmagazine bladeren. En zo heel af en toe durf ik wel eens op iets lekkers stoten dat ik wil klaar maken. De echtgenoot proest het nu uit tussen de stapels uitgescheurde receptjes en kookideeën. Om maar te zeggen dat ik in een nummer van Jamie magazine een mooie pasta carbonara heb gevonden.

Pasta Carbonara met Rice Dream Cuisine

Ik ga meteen voor mijn eigen versie wegens geen zin in boodschappen en enkel de inhoud van de koelkast voorhanden. En net daar staat de ster van deze blogpost te blinken, Rice Dream Cuisine.

Rice Dream Cuisine is een roomvervanger op basis van rijst, 100% biologisch en plantaardig. Bovendien is hij licht verteerbaar omdat hij niet alleen lactosevrij is, maar ook soja- en glutenvrij. Rice Dream Cuisine is een van de gekende Dream producten.

Als je het mij vraagt is Rice Dream Cuisine de perfecte vervanger van de 'klassieke room' in de keuken. Even duidelijk, Rice Dream Cuisine is vrij neutraal van smaak. Het zorgt ook voor een mooie binding met de pasta, zelfs wanneer je de eidooier weglaat in het recept. En vooral, Rice Dream Cuisine heeft niet die zoete toets die je bij andere roomvervangers tegenkomt.

Ingrediënten

Wat heb ik gebruikt voor 2 personen:

240 gram verse drie kleuren tagliatelle, of 200 gram gedroogde
olijfolie
200 gram oesterzwammen, of andere champignons
2 teentjes knoflook, geperst
1 eidooier (optioneel)
50 gram Parmezaanse kaas, geraspt, plus extra
1 eetlepel dille, fijngehakt
50 gram pancetta, in dunne sneetjes, gedroogd
versgemalen zwarte peper

Pasta Carbonara met Rice Dream Cuisine

Bereiding

Schik de pancetta op een bakplaat en schuif die zo hoog mogelijk in de sudderoven, gedurende ongeveer 20 minuten.
Haal de pancetta uit de oven als die mooi krokant is. Leg de sneetjes op keukenpapier.

Snij de oesterzwammen in repen en bak ze samen met de knoflook in wat olijfolie.

Klop de eidooier los, voeg de Rice Dream Cuisine en de Parmezaanse kaas toe. Roer de fijngehakte dille onder het mengsel. Kruid met nog een draai van de pepermolen.

Kook de tagliatelle in ruim water gedurende 1 à 2 minuten, al dente.
Laat de tagliatelle uitlekken. Bewaar wat van het kookvocht.
Doe de pastalinten terug in de pot en schenk er de saus over. Voeg indien nodig wat kooknat toe voor de smeuïgheid.
Meng er ook de gebakken oesterzwammen onder.

Schep de pasta carbonara op voorverwarmde borden. Werk af met de in stukjes gebroken krokante pancetta en eventueel nog wat Parmezaanse kaas.
 
Buon appetito!

Extra / Tip

Inspiratie: Jamie Oliver Magazine