Smeuïge truffelrisotto

Intro

Geert 'de facteur' had een rustig eindejaar. Hoe kom je daar nu bij hoor ik je zeggen, wel laat ik mij even verduidelijken.
Smeuïge truffelrisotto
Je weet nog wel dat ik een tijdje terug van Spar een heuse Spar Bag kreeg, dat verhaal kun je hier nog eens nalezen. Wel, dat bleek een onderdeel van hun wedstrijd 'Kook je in Kook' te zijn. Voor deel twee van die wedstrijd mocht ik gewoon in mijn dichtste Spar winkel gaan shoppen. De Geert blij om niet te moeten sleuren, de echtgenoot blij met weer iets nieuws te proeven en Yours Truly blij om te kunnen shoppen. Spar heeft er dus alvast drie fans bij.

Mijn bezoek aan Spar Lichtervelde, was meteen een schot in de roos. Alhoewel het toch niet direct om de hoek is, ga ik er zeker nog winkelen. Het is een verademing om in een nette en zeer verzorgde winkel je karretje te vullen.

Als Spar Lichtervelde een voorbeeld is van de andere Spar-winkels kan ik die alleen maar aanraden. Niet enkel hebben ze mooie verse groenten en een vers-toog waar geen einde schijnt aan te komen, ze hebben er ook ongelooflijk galant, hulpvaardig en vriendelijk personeel. Een dikke pluim! Ondanks de drukke periode zocht de door mij aangesproken winkelbediende mee naar één of ander ingrediënt dat ik wilde. En wat ik wilde? Alle ingrediënten voor een feestelijke truffelrisotto.
 
Risotto is een voorgerecht, primo piatto, schrijf ik dat goed Greetje, uit het noorden van Italië? Een perfecte risotto hangt af van de bereidingswijze. Roeren of niet roeren is vaak de discussie bij het maken van risotto. Beide methoden heb ik al geprobeerd, maar ik kies steevast voor de roer methode, de risotto is zo veel smeuïger doordat het vocht geleidelijk door de rijstkorrel opgenomen wordt. En het roeren werkt bijna therapeutisch, heerlijk toch! Een wist-je-datje, risotto rijstkorrels zijn rond en nemen meer dan viermaal hun gewicht aan vocht op.

Wat de wijnkeuze betreft, koos ik voor een Grillo, een karakteristieke Siciliaanse druivensoort, met een prachtig evenwicht tussen fruit en zuren. Deze wijn gaat perfect samen met een risotto, zo stond keurig te lezen op het label bij de wijn.

Dat truffel een hoofdrol speelt tijdens de eindejaarsfeesten, weten we allemaal. Om mijn risotto feestelijk te maken, hoefde ik dan ook niet lang na te denken. De smaken simpel houden en een vleugje truffel toevoegen. In, wat ik nu dus 'mijn Spar' kan noemen, koos ik voor een bokaaltje zwarte zomertruffelsaus van Bosco d'Oro. Ook zwarte truffel of truffelschilfers in een bokaaltje zijn te koop in Spar.
Smeuïge truffelrisotto
Maakt u dit feestelijk wedstrijd voorgerecht mee?
 

Ingrediënten

2 sjalotten, fijngesnipperd
scheutje olijfolie
2 dl witte wijn, I Sicani, Terre Siciliane, Grillo
250 gram risottorijst, Scotti
+/- 800 ml warme kippenbouillon
versgemalen zwarte peper
zeezout
50 gram room
1 klont boter
1 tot 2 koffielepels zwarte zomertruffelsaus
+/- 75 gram Parmezaanse kaas, versgeraspt
1 zwarte truffel
Smeuïge truffelrisotto

Bereiding

Maak truffelboter door de zachte boter te mengen met de truffelsaus. Zet opzij.
Smeuïge truffelrisotto
Pel en snipper de sjalotten.
Fruit de fijngesnipperde sjalotten glazig in wat olijfolie, laat ze niet kleuren.

Werk nu verder op hoog vuur. Voeg de rijst bij de sjalotten en laat ze al roerend twee tot drie minuten meebakken. De rijstkorrels worden nu wat glazig.
Blus het geheel met de witte wijn, blijf roeren tot al het vocht door de rijst opgenomen is.

Ga nu verder op lager vuur.
Giet een scheut warme bouillon bij de rijst, blijf roeren. Het is de bedoeling dat de rijst suddert en niet te fel kookt. Wacht tot de bouillon opgenomen is voordat je een nieuwe scheut gaat toe voegen.
Proef de risotto na een 15-20 tal minuten. De rijstkorrels moeten zacht zijn, maar wel nog beet hebben, dus 'al dente' zijn. Indien niet, ga dan nog eventjes verder met bouillon toevoegen en roeren.
Proef opnieuw en controleer of er zout of peper bij moet.

Zet de pan van het vuur en voeg er de room, truffelboter en een deel van de Parmezaanse kaas bij. Roer voorzichtig om. De structuur van de risotto wordt nu wat losser.
Schep dit heerlijks in voorverwarmde borden, werk af met een schijfje truffel en nog wat geraspte Parmezaanse kaas. Dien de risotto onmiddellijk op.
Smeuïge truffelrisotto