Een bordje gezond met rode biet, quinoa en sinaasappel

Intro
Gezond en slaatjes, als je die twee woorden in dezelfde zin gebruikt is de kans groot dat de meerderheid onder ons zegt, oh help, dieet! Geen paniek, dit is gewoon een lekkere schotel die toevallig ook nog eens heel gezond is.
Een bordje gezond met bieten, quinoa en sinaasappel 
Er zijn zo van die adressen waar je steeds (h)eerlijke ingrediënten kan kopen, ik denk maar aan BioBello waar ik wekelijks mijn rode bietjes bestel en Le Pain Quotidien waar ik heerlijke Belgische quinoa haal.

De bietjes zijn alomtegenwoordig in Casa Latti. Onmiddellijk garen in aluminiumfolie in de oven, laten afkoelen, pellen en de frigo in. 
 
Op één van mijn speurtochten naar gerechten met bietjes, kwam ik terecht bij Jamie Oliver, ik denk dat vooral zijn no-nonsense aanpak mij wel aanspreekt. Het frisse aspect door het gebruik van de sinaasappel gaat geweldig samen met notenolie, romige kaas en zoete biet. Jamie gebruikt ricotta in zijn salade, ik koos voor zachte geitenkaas. De salade is op zijn lekkerst lauwwarm. Je zou er zowaar honger van krijgen!
 

Ingrediënten

voor 2 personen:

2 rode bieten, BioBello
Rode biet
100 gram quinoa
Quinoa van Belgische afkomst
1 grote sinaasappel
sap van ½ sinaasappel
1 à 2 eetlepels walnotenolie
75 gram zachte geitenkaas, type Landana of Chavroux
waterkers
muntblaadjes, gehakt
versgemalen zwarte peper
fleur de sel

Bereiding

Schrob de rode bieten met een borsteltje. Wikkel ze afzonderlijk in aluminiumfolie. Plaats de pakketjes op de onderste richel van de braadoven gedurende +/- 1 uur. Wacht een kwartiertje voordat je ze uitpakt, schilt en in stukken snijdt.

Kook de quinoa volgens de aanwijzingen op de verpakkingen. Hoe je quinoa kookt in een AGA-fornuis, vind je hieronder.

Schil de sinaasappel à vif. 
 
Verdeel de waterkers, quinoa en de bietjes over de borden. Brokkel er de geitenkaas over. Werk af met partjes sinaasappel, muntblaadjes, walnotenolie en wat sinaasappelsap. Breng het geheel op smaak met peper en fleur de sel.
Een bordje gezond met bieten, quinoa en sinaasappel

Extra / Tip


Zo gaar ik quinoa in de AGA:
Spoel de quinoa grondig in een fijne zeef, onder koud stromend water. Maar niet als de quinoa geteeld is in België of Nederland. De lage landen variëteit bevat geen saponine en hoef je dus niet te spoelen, zoals de Latijns-Amerikaanse soort.
Voor 1 deel quinoa heb je 1 ½ deel water of bouillon nodig. Zet een pot met water of bouillon, quinoa en een snuifje zout op de hete plaat. Breng al roerend aan de kook. Zodra de inhoud kookt verplaats je de pot, zonder deksel, naar het rooster op de bodem van de bakoven. De quinoa heeft een 20-tal minuten nodig om het vocht op te nemen en te garen. Zet de pot, nu met deksel in de sudderoven of achteraan op de AGA in afwachting tot je de quinoa nodig hebt. Wie met een ander fornuis kookt, volg dan de bereidingswijze op de verpakking. 
Een bordje gezond met bieten, quinoa en sinaasappel