Appelroosjes

Je hebt zo van die klassiekers die je niet kunt 'passeren'. Het appelroosje is daar zeker één van. Zowat iedereen die iets of wat heeft van oven, heeft er al wel eens een plaatje van gemaakt.

Appelroosjes

Op Pinterest zie je de mooiste foto's en filmpjes voorbij komen. En op een verloren zondag heb ik er mij dus ook eens op toe gelegd. En voor één keer heb ik nu eens het recept gevolgd, nu ja buiten de hazelnootjes dan, die verving ik door pistachenootjes. En in feite, de acaciahoning, werd oranjebloesem.

Plukt u even mee?

Belgica appel

Wat heb ik gebruikt voor 6 gebakjes:

1 à 2 appels
bladerdeeg, 40x24 cm
vloeibare honing, oranjebloesem
gemalen kaneel
gemalen kardemom
blauwe bessen
pistachenootjes, fijngehakt
bloemsuiker

muffinvorm, Le Creuset


Hoe ga je tewerk:

Snij de appel doormidden en verwijder het klokhuis.
Leg de ongeschilde appel op de snijkant en snij in plakjes van 1-2 mm.
Doe de appelplakjes in een kom, besprenkel met honing. Meng voorzichtig tot alle plakjes met een laagje honing bedekt zijn.
Laat een half uurtje intrekken, zo worden de appelschijfjes zachter en is het straks makkelijker om ze op te rollen.

Je hebt 6 repen bladerdeeg nodig van ongeveer 6,5x24 cm.

Ik had geen rechthoekig stuk bladerdeeg voorhanden. Dus heb ik wat gepuzzeld met een ronde lap bladerdeeg, die ik lichtjes heb uitgerold. Ik heb er dan ook maar 5 roosjes uitgehaald.

Leg op de bovenrand van een reep deeg, plakjes appel die een ½ cm boven het deeg uitsteken en die elkaar overlappen.
Bestrooi met wat gemalen kardemom en gemalen kaneel.
Plooi het bladerdeeg over de appeltjes zodat ze ongeveer voor de helft bedekt zijn.

Appelroosjes

Rol het deeg vanaf de zijkant op en zet de taartjes in een muffinvorm.

Appelroosjes

Leg een 3-tal besjes in het hart van elk taartje.
Bestrooi de taartjes met wat fijngehakte pistachenootjes.
Besprenkel elk taartje met nog wat honing.

Appelroosjes

Schuif de muffinvorm op de bodem van de braadoven gedurende +/- 25 minuten.
De appelroosjes zijn gebakken als het bladerdeeg mooi krokant is.

Bedruppel met nog wat extra honing en bestuif met bloemsuiker.

Serveer de appelroosjes lauwwarm met extra blauwe besjes en een bolletje vanilleijs of opgeklopte slagroom.

Enjoy!


Bron: Appel-honingtaartjes met bessen & noten – delicious.magazine