Hamburgerbroodjes

Hamburgers zijn allang niet meer het alleenrecht van grote fastfoodketens. De hamburger heeft vandaag de dag zijn strikje aan en is terug te vinden bij de grote chefs, maar ook gewoon lekker cosy, thuis.

Hamburgerbroodjes

Mijn voorkeur gaat ook uit naar het lekker gezellig in je eigen stek zitten smossen met zijn tweetjes. Het is gewoon zalig om zonder het schaamrood op de wangen zo een torenhoog broodje netjes naar binnen te werken. Een hamburger eet je zoals het hoort, met je handen.

En als je dit heerlijk comfort food meesterwerkje echt wil doen smaken dan gebruik je naast verse ingrediënten, ook een superlekker broodje. De 'afbak' en kant-en-klare versies zijn niet echt mijn ding, ik vind ze nogal smaakloos.
Zelf bakken is de enige juiste optie. Welk recept moet ik dan gebruiken hoor ik je zeggen, wel, het antwoord is zo voor de hand liggend als eenvoudig, Levine van Doorne. Zij is de koningin van de Nederlandse bakkers! Het is trouwens nog steeds een droom van 'Yours truly' om ooit eens een workshop bij haar mee te maken. Ik heb 'tig' vragen voor jou Levine!

Uit Levine's 'Brood uit eigen oven' komt dit gemakkelijk en heerlijk recept.
Let's bake!


Wat heb ik gebruikt voor 9 stuks:

½ kg tarwebloem
6 gram droge gist
8 gram zout
10 gram kristalsuiker
25 gram zonnebloemolie
50 gram ei
275 gram halfvolle melk
sesamzaadjes
wat extra zonnebloemolie (voor kom en werkblad)


Hoe ga je tewerk:

Doe bloem, gist, zout, suiker, zonnebloemolie, ei en melk in de kom van de KitchenAid.
Laat de machine 10 minuten draaien met de deeghaak op stand 2. Nu heb je een soepel gekneed deeg dat van de wanden loslaat.
Haal het deeg uit de kom, kneed het tot een bal en leg het terug in de lichtjes ingevette kom. Draai het deeg tot alle kanten met olie bedekt zijn.
Dek af en laat +/- 1 uur rijzen. Het deeg in nu in volume verdubbeld.

Stort het deeg op een met zonnebloemolie ingevet werkblad.
Verdeel het deeg met een deegsteker in 9 gelijke stukken. 

Hamburgerbroodjes

Bol de stukjes deeg op.
Dek af en laat +/- 15 minuten rusten.

Druk de deegballetjes plat, besproei met water en strooi er sesamzaadjes op.
Leg de balletjes op de met bake-o-glide beklede bakplaat.
Dek af en laat nog +/- 1 uur rijzen.

Schuif de plaat op de bodem van de braadoven en bak de broodjes in 15 minuten.
Haal de gebakken broodjes uit de oven en laat ze koelen op een draadrooster.

Met deze beauties ga ik alvast aan de slag :-) Ik maak er 'The Big Latti' mee.
  
The Big Latti

De broodjes die je niet onmiddellijk nodig hebt, kan je na het afkoelen onmiddellijk invriezen.

Enjoy!