Pompoenpuree

Van amper een handje vol tot het volume dat je doet dromen van Assepoester, ze zijn er weer, de pompoenen. We zitten dan ook in de hoogdagen van deze al dan niet eetbare vrucht. Ah, voor ik het vergeet, een Halloween wist-je-datje, als je een pompoen middendoor snijdt en er zitten pitten in, dan is die eetbaar.

Pompoenpuree

De mogelijkheden voor bereidingen zijn zo uitgebreid als de formaten. Een pompoen is lekker in een stoofschotel, geroosterd, in een soep, in een quiche, in een risotto of zelfs in een puree.

Gisteren trok mijn schoondochtertje grote ogen toen ik samen met het brood een schaal pompoenpuree op tafel zette. De echtgenoot was een half uur voordien ook al vertrokken met een pot in zijn lunchbox. En zo krijg je meteen nog eens een beetje inzicht, hoe er in Casa Latti wordt gegeten. Bij elke maaltijd met uitzondering van het ontbijt zijn er groenten inbegrepen. De kunst is om het boeiend te houden.

Pompoenpuree

Terug naar mijn pompoen en de mogelijkheden, je kan de pompoen, halveren, pitten verwijderen, al dan niet schillen, kruiden met olijfolie en ras-el-hanout en roosteren in de oven. Je kan deze oranje lekkernij echter ook in zijn geheel garen. Ik doe dit trouwens ook met bietjes, koolrabi, bloemkool, aardappelen…

Mocht je soms twijfelen, ik ga voor deze laatste bereiding.

Pompoenpuree

Wat heb ik gebruikt:

2 oranje Hokkaido pompoenen, elk +/- 1,200 kg, Biobello

Voor erbij:
fleur de sel
versgemalen zwarte peper
een handjes verse munt, de blaadjes
¼ theelepel harissa poeder
½ theelepel ras-el-hanout
een geutje olijfolie


Hoe ga je tewerk:

Plaats de pompoenen op het rooster op de bodem van de braadovenvloer. Ik heb ze 1 ¼ uur in de oven gelaten.

Pompoenpuree

De gaarheid kan je testen met een houten prikker, als je geen weerstand meer voelt, dan is de pompoen gaar.

Pompoenpuree

Haal de pompoenen uit en laat ze een kwartiertje afkoelen.
Halveer de pompoenen en schep de pitjes uit met een lepel.
De pel hoef je niet te verwijderen. Snij wel de zwarte vlekken af op de schil, breek de gare pompoen in stukken.

Pompoenpuree


Pompoenpuree

Pureer het vruchtvlees in een foodprocessor.
Kruid met peper en zout, harissa poeder, ras-el-hanout en de fijngehakte muntblaadjes. Werk af met een geutje olijfolie.
Roer mooi glad.

Varieer gerust met kruiden. Volgende kruiden passen er ook heel goed bij: kaneel, provençaalse kruiden, salie, tijm, rozemarijn...

Enjoy!