Zalm met mangochutney

Lang geleden dat ik het boek Easy Iceland van Dagný Rós nog eens doorbladerde.
Daar dacht ik aan toen ik maandag met een mooi stukje zalm thuiskwam van mijn favoriet viskraam.
Toen ik dan op bovenstaand recept terecht kwam, dacht ik meteen aan mijn potje mangochutney van Dille & Kamille. Ik had er mijn twijfels over, bij deze niet voor de hand liggende combinatie, maar die zijn bij deze helemaal opzij gezet.

Zalm met mangochutney

Dagný gebruikt zoete chilisaus, die had ik niet voorhanden. Ik heb Lima Hot chili & lemon Tamari gebruikt.
Geniet mee van dit overheerlijke gerechtje, met alweer dank aan Dagný!

Pistachenoten

Wat heb ik gebruikt voor 4 personen:

600 à 800 gram zalmfilet, DeliFish
6 à 8 soeplepels mangochutney met stemgember, Dille & Kamille
2 à 3 eetlepels chilisaus, Lima Hot chili & lemon Tamari
½ citroen
snuifje paprikapoeder
een handvol pistachenoten, fijngehakt
zout en peper

mangochutney

Hoe ga je tewerk:

Snij de zalmfilet in gelijke moten. Schik ze in een pan die in de oven kan.
Pers enkele druppels citroen over de moten. Kruid met paprikapoeder, zout en peper.

Meng in een kommetje de mangochutney met de chilisaus.
Schep een dikke laag op de moten. Strooi er de pistachenoten over.

Plaats de pan 10 à 15 minuten op de bodem van de braadoven.
De baktijd hangt af van de dikte van de zalm.

Werk af met enkele druppels citroensap.

AGA patatjes

Wij aten er een schaaltje AGA patatjes bij en een frisse groene sla, afgewerkt met wat olijfolie en citroensap.

Enjoy!


Uit: Easy Iceland, Dagný RósZalm met mangochutney, zoete chilisaus en pistachenoten