Koolrabi in zoute deegkorst

Bio vriendin Nathalie raadde mij onlangs een boek aan dat helemaal mijn ding zou zijn. Het boek 'Echt eten' van Jonathan Karpathios. Jonathan zijn motto is, koken met pure ingrediënten, volgens het seizoen en zonder kunstmatige toevoegingen. En of het mijn ding is, ik kan er me helemaal in vinden.

Koolrabi in zoute deegkorst

Als ik dan zoiets vertel aan de echtgenoot, ziet die daar uiteraard onmiddellijk potentieel in. Je kan er donder op zeggen dat het boek, uiteraard met een goede reden, binnen de kortste keren op tafel ligt.

Wel het recept, Koolrabi in zoute deegkorst, is er eentje uit 'Echt eten'.
Koolrabi is de knolvormige, verdikte stengel van een koolplant. Gekookt heeft die een beetje de smaak van bloemkool. Rauw heeft het iets van radijs.

Groenten garen in papillot kennen we allemaal. Maar groenten garen in een deegkorst is minder bekend. Dit is echter een unieke bereidingswijze die ik graag toepas.
Zo'n ingepakte koolrabi is een schitterend zicht, door het deegjasje gaart de groente in zijn eigen vocht. Met als resultaat een smaak die je met geen enkele bereidingswijze kan evenaren. Trouwens ook andere groenten kan je op deze manier bereiden.


Wat heb ik gebruikt voor 2 personen:

2 koolrabi, Biobello

Koolrabi in zoute deegkorst

Voor de zoutkorst:
400 gram bloem
200 gram grof zout
+/- 2 dl water

Pas de zoutkorst aan, aan het aantal personen, dus voor 4 koolrabi's, verdubbel je het deeg.


Hoe ga je tewerk:

Snij de stengels van de knollen (de stengels kan je trouwens verwerken in de soep), was en droog ze.

Koolrabi in zoute deegkorst

Meng bloem, zout en water in de KitchenAid tot een deeg. Of kneed een deeg met de hand.

Rol het deeg uit tot een grote lap.
Leg een stuk deeg als bodem in het kleine AGA blik.

Koolrabi in zoute deegkorst

Leg hierop de ongeschilde koolrabi's en bedek ze met de rest van het deeg. Druk goed aan.

Koolrabi in zoute deegkorst

Schuif het AGA blik op de tweede richel van onderaan in de bakoven, gedurende 1½ uur. Of op de tweede richel van onderaan in de braadoven, gedurende 1 uur. De gaartijd hangt wel af van de grootte van de koolrabi's.

Koolrabi in zoute deegkorst

Tik met een hamer de zoutkorst open en leg de gare koolrabi's op 2 borden. Nu kan elk voor zich de koolrabi schillen en genieten van de pure smaak.
Eet de koolrabi zonder meer, maar is ook lekker met granen of een aardappel. Past ook met vlees of vis. Het is een veelzijdige lekkernij.

Enjoy!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten