'Vegi Mix' met geroosterde broccoli en oesterzwammen

Dankzij 'Kroon op het werk' kon ik onlangs twee nieuwe Lima producten testen. Twee 'Vegi Mix' pakketjes werden mij door Geert, je weet wel, mijn trouwe 'Bpost rots-in-de-branding', gezond en wel bezorgd.

'Vegi Mix' met geroosterde broccoli en oesterzwammen

Nu weet ik al een tijdje dat de producten van Lima inderdaad wel lekker zijn, ik maak immers af en toe een heerlijk vegetarisch gerecht voor de liefhebbers op Happy Veggie.

2015 is Lima gestart met 3 nieuwe mixen die ze dus heel toepasselijk 'Vegi Mix' hebben genoemd. Er is keuze uit bulgur, quinoa & kikkererwten; rijst, linzen & sesam en spelt; rijst, haver en groenten.

Lima Vegi Mix

De granenmixen zijn gebruiksklaar en voorgekookt, een bron van eiwitten en vezels en last but not least, klaar in 5 minuten!

Granen in de keuken zijn hip! En gezien ik graag mee ben met culinaire trends, wil ik direct aan het experimenteren gaan met nieuwe producten. Een opmerking van de echtgenoot is dat we toch telkens héél lekker eten als ik met iets nieuw en vooral gevarieerd, afkom. En daar is er dus geen gebrek aan.

De Vegi Mixen, die hebben volgens de samenstelling hun unieke smaak te danken aan Tamari, die verantwoordelijk is voor de umami beleving. Umami is een van de vijf basissmaken naast zout, zoet, zuur en bitter. Umami is de natuurlijke smaak, essentieel om de andere aanwezige smaken omhoog te halen.

De Vegi Mix wil ik dan ook puur proeven, dus voeg ik er niets aan toe.

Ik serveer er wel geroosterde broccoli bij, ja geroosterd! De bloemetjes kleuren lichtjes bruin, de textuur blijft beetgaar en de volle smaak wordt behouden.

broccoli
 
Gebakken oesterzwammen en enkele lepels tahini dressing maken ons bordje compleet. Meer moet dat niet zijn voor een eerste kennismaking.

oesterzwammen

Let's mix!


Wat heb ik gebruikt:

Een verpakking Vegi Mix bevat 250 gram en is voldoende voor 2 personen.

250 gram Vegi Mix, linzen & sesam en spelt
2 stronken broccoli, Biobello
oesterzwammen, Biobello
olijfolie
versgemalen zwarte peper
fleur de sel

Tahini dressing voor erbij:
125 g Crunchy Tahini, Lima
125 g water
2 soeplepels sesam olie
2 soeplepels sojasaus
2 soeplepels rijstazijn
1 soeplepel rijststroop
1 teen knoflook, geperst
1 theelepel verse gember, geraspt


Hoe ga je tewerk:

Voor de tahini dressing meng je alle ingrediënten in een blender.
Als je de dressing wat lopender wil, voeg dan nog wat water toe. De dressing zal wel nog wat dikker worden in de koelkast.
Deze dressing kan je een week bewaren in de koelkast.

Snij de broccoliroosjes van de stronk. Snij de roosjes in 1 cm dikke plakken.

broccoli

Leg de roosjes naast elkaar in een geolied bakblik en sprenkel bovenop nog wat olijfolie. Kruid met peper en fleur de sel.
Schuif het bakblik op de eerste richel van onderaan in de bakoven gedurende 20 minuten. Keer halverwege de roosjes om.
De broccoli is gaar als de roosjes wat kleur hebben en je de stronk makkelijk kan inprikken.

'Vegi Mix' met geroosterde broccoli en oesterzwammen

Bak de oesterzwammen in een anti-kleefpan op de sudderplaat. Kruid met een flinke draai van de pepermolen.

'Vegi Mix' met geroosterde broccoli en oesterzwammen

De kant en klare Vegi Mix hoef je enkel op te warmen. Ik heb de mix in een pannetje gedaan, enkele lepels water toegevoegd en al roerend opgewarmd op de sudderplaat.

Dien de granen op met broccoli, oesterzwammen en een flinke lepel tahini dressing.

'Vegi Mix' met geroosterde broccoli en oesterzwammen

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten