De lekkerste varkenswangetjes ooit!

Langs de ene kant zitten we in de “Dagen zonder vlees”, langs de andere kant is er de “Nationale Stoofvlees-frietdag”. De absolute Vlaamse klassieker.

De lekkerste varkenswangetjes ooit!

Wat nu? Wel laat me, zoals in mijn karakter ligt, niet extreem gaan en voor een gulden middenweg kiezen.

Ik doe mee met de Nationale Stoofvlees-frietdag maar serveer er een royale schotel geroosterde groenten bij.

Bovendien maak ik mijn stoofvlees van overheerlijke varkenswangen van Hoevevlees Maertens.

Daarbij gebruik ik een lokaal super bier om het geheel een wel heel feestelijke schwung te geven.

Laat ik er maar helemaal tegenaan gaan, ik gebruik gewoon twee versies van Rodenbach. Varkenswangetjes van dergelijke kwaliteit verdienen een Rodenbach Vintage Limited Edition. En om erbij te drinken schenk ik met plezier de Rodenbach Grand Cru.
Hé 't is een nationale culinaire feestdag hé.

De lekkerste varkenswangetjes ooit!

Wat heb ik gebruikt:

1.350 kg varkenswangen (17 stuks), Hoevevlees Martens
750 ml bruin bier, Rodenbach Limited Edition, Oak Aged Ale, 7%
250 ml bruine fond
2 uien, fijngesneden
2 teentjes look, geperst
2 eetlepels bloem
kruidentuiltje: laurierblaadjes, tijm, peterseliestengels
peper en zout
2 sneden wit brood, zonder korst
2 ruime eetlepels mosterd, Wostyn
olijfolie
boter

Voor erbij:
AGA frietjes
schaal geroosterde groenten: aardpeer, wortels, pastinaak, rode biet

Geroosterde groenten

Geroosterde groenten

Hoe ga je tewerk:

Doe wat olijfolie en een nootje boter in een gietijzeren cocotte. Laat warmen op de sudderplaat.

De lekkerste varkenswangetjes ooit!

Kleur de varkenswangen langs alle zijden. Doe dit in 2 keer, teveel vlees ineens bruinen geeft geen goed resultaat.
Als dit niet lukt op de sudderplaat verplaats dan de pot naar de hete plaat maat laat het vet niet branden.

De lekkerste varkenswangetjes ooit!

Haal de gekleurde wangetjes uit de pot. Doe er de fijngesneden ui en geperste knoflook in en laat glazig stoven.

Leg de varkenswangen terug in de cocotte, kruid met peper en zout en bestrooi met 2 lepels gezeefde bloem. Schep om.

Verwarm de fond en de Rodenbach.

Leg het kruidentuiltje tussen het vlees en giet er het warme vocht over. Schep nogmaals om en zorg dat het vlees helemaal onder staat.

Smeer een dikke laag mosterd op het brood. Leg de boterhammen, met de besmeerde kant naar onder, bovenop het vlees.

Breng de inhoud aan de kook, leg het deksel op de pot en verplaats die op de richel op de bodem in de sudderoven. Ik heb het vlees 4 uur laten garen.

Schep de varkenswangen uit de saus. Roer de saus glad en laat inkoken tot de gewenste hoeveelheid en dikte. Doe het vlees er terug bij.

De lekkerste varkenswangetjes ooit!

De wangen worden nog lekkerder als je die een nacht laat staan en de volgende dag opwarmt.

Lekker met een schaal AGA frietjes, geroosterde groenten en een Rodenbach Grand Cru..., dat is pas zalig eten en drinken :-)

Rodenbach Grand Cru

Enjoy!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten