Coquilles op een bedje van zoete aardappel

Ik vind het altijd leuk als ik een historisch 'wist-je-datje' van een recept kan meegeven. Zo heb ik deze keer de naam eens opgezocht van mijn voorgerecht, Sint-Jakobsschelp. Moeilijk is het niet, de pelgrims die naar Santiago de Compostela in Spanje kwamen gebruikten de schelp om water te scheppen. Santiago betekent 'Sint-Jacobus', vandaar de naam dus!

Coquilles op een bedje van zoete aardappel

Ik ga de Sint-Jakobsnoot alle eer aan doen, deze lekkere zeevrucht héél puur houden en opdienen op een bedje van zoete aardappel. De puree van zoete aardappel kan je perfect op voorhand maken. Zo zet je weer à-la-minute iets heerlijks op tafel.
Als voorgerecht geeft ik twee noten per persoon, wil je dit lekkers geven als lunch dan zou ik verdubbelen.

Coquilles op een bedje van zoete aardappel

Wat heb ik gebruikt voor 4 personen:

8 grote coquilles, liefst verse
4 plakjes rauwe ham
2 zoete aardappels (bataat)
1 sinaasappel
1 teentje knoflook, geperst
fleur de sel
versgemalen zwarte peper
enkele blaadjes verse munt
olijfolie


Hoe ga je tewerk:

Boen de sinaasappels. Rasp de schil en pers het sap uit.
Roer de rasp, de helft van het sinaasappelsap, walnotenolie, wijnazijn en het geperste teentje look goed los in een maatbeker. Zet opzij.

Schil de aardappels en snij ze in blokjes. Zet onder water.
Breng ze aan de kook op de hete plaat. Zodra ze koken verplaats je de pot naar de sudderplaat, laat nog 1 minuut doorkoken. Giet het water af. Leg het deksel terug op de pot en zet die op de sudderplaat totdat er zich stoom heeft ontwikkeld. Hou het deksel toe en verplaats de aardappels naar de sudderoven, gedurende een kwartier.

Coquilles op een bedje van zoete aardappel

Controleer de gaarheid en pureer de aardappels.
Meng met de sinaasappel dressing en breng op smaak met fleur de sel en peper. Indien de puree te droog is, kan je nog wat sinaasappelsap toevoegen.

Snij de rauwe ham in de lengte in twee.
Wikkel rond elke coquille een reepje ham.
Bestrijk de bovenkant van de coquille met een borsteltje met olijfolie. Kruid met draaitje van de pepermolen.

Zet een anti-kleefpannetje op de hete plaat.

Coquilles op een bedje van zoete aardappel

Leg de coquilles erin met de geoliede kant naar beneden. Laat 1 minuut bakken.
Keer de vruchten en laat ook de andere kant nog 1 minuut bakken.

Coquilles op een bedje van zoete aardappel

Dien op, op een bedje van zoete aardappelpuree. Werk af met fleur de sel en enkele muntblaadjes.

Enjoy!



Inspiratie: Magazine voor Chefs, SLIGRO





Geen opmerkingen:

Een reactie posten