No Knead Bread

Brood heeft me altijd geïmponeerd. Het wekt constant mijn nieuwsgierigheid op. Waarom? Wel ik denk omdat ik het zo een unieke creatie vind, je maakt van niets iets heerlijks. Ik kan me uren verpieteren in broodrecepten. Op onze reizen zal ik nooit een bakkerij overslaan. En last but not least, ik ben een brood-aholic! Ik geniet van het eerste sneetje tot de laatste kruimel. Alle maaltijden mogen van mij brood bevatten. 'Get my drift?'

No Knead Bread

Na mijn experimenten met zuurdesem en de bubbelende potjes op het aanrecht, in de koelkast en ja, zelfs in de diepvries, ben ik toe aan een volgende stap...

Een 'no knead bread' maken. Blijkbaar is dit een hippe manier om zelf je brood te maken en elke thuisbakker heeft er zich wel eens aan gewaagd.
Bij dit hele broodbak gedoe komt er niet meer dan 5 minuten handenarbeid aan te pas. Je ingrediënten mengen en minstens 12 uur op je aanrecht laten staan. Je start 's avonds met het mengen van je ingrediënten, er verschijnen meer en meer bubbeltjes aan de oppervlakte en het rijzen begint. De dag nadien kan je het brood bakken.
In plaats van kneden wordt gebruik gemaakt van een lange fermentatie, zo worden de gluten strengen gevormd die zorgen voor de textuur van het brood. Er wordt héél weinig gist gebruikt en het is een zeer nat deeg.
Het brood wordt gebakken in een 'Dutch oven' of zoals wij zeggen, een gietijzeren pot of cocotte. En ja het deksel gaat erop.
Deze methode zou ontwikkeld zijn door de New Yorkse bakker, Jim Lahey. Andere recepturen die je vindt onder andere op het internet variëren weinig. Ik kies dan ook voor het originele.
Het moeilijkste deel aan het no knead bread, is het natte, plakkerige deeg in vorm brengen. Enkele probeersels en ettelijke youtube filmpjes verder, is het me gelukt om een prachtig brood uit mijn oven te halen. Ik ben er fier op en wil het hier dan ook graag met jullie delen...


Wat heb ik gebruikt:

430 gram tarwebloem
8 gram zout
¼ theelepel droge gist
345 gram water op kamertemperatuur


Hoe ga je tewerk:

Meng bloem, gist en zout in een grote kom.
Voeg het water toe en roer in een minuut alles door elkaar. Nu is alle bloem met het vocht in aanraking gekomen en heb je een kleverige, klonterige massa.

No Knead Bread

Dek de kom af met huishoudfolie en laat staan op je aanrecht. Kamertemperatuur is goed, geen extra warmte dus. Minstens 12 uur en maximum 24 uur.

No Knead Bread

Mijn deeg heb ik 18 uur laten staan. Het deeg is volop aan het bubbelen en vooral heel plakkerig en slapjes.

No Knead Bread

Giet de inhoud van de kom op een bebloemd werkblad.

No Knead Bread
 
Nu komt het erop aan om vlug te handelen en het deeg zo weinig mogelijk te bewerken, dit is ook bijna niet mogelijk.
Bebloem je handen. Schep met de hulp van een deegschraper de rechtse kant van het deeg naar het midden en dan hetzelfde met de linkse kant.
Doe nogmaals deze beweging met de boven en onderkant.
Dus in een vlotte beweging plooi je het deeg in feite 4x. Dit lukt in een minuut.

No Knead Bread
 
Hoe langer je aan het deeg prutst hoe kleveriger het wordt, zelfs zodanig dat het niet meer te bewerken valt en dit heb ik uit eigen ervaring.

Schep het deeg op een bebloemde handdoek.

No Knead Bread

Laat het 2 uur liggen.
Na 1 ½ uur zet je een gietijzeren pot met deksel op het rooster op de bodem van de braadoven.

No Knead Bread

No Knead Bread

Snij een strook bakpapier.
Haal de pot uit de oven, pas op, die is gloeiend heet!!!
Plooi de handdoek open en zorg dat de bovenkant van het deeg nu naar onder ligt. Leg de strook bakpapier op het deeg. Met de hulp van je handdoek draai je het deeg zodat het op het bakpapier komt te liggen. Neem de twee uiteinden van het bakpapier en leg zo het deeg met papier in de cocotte. Dit alles duurt weer niet langer dan 1 minuut.

No Knead Bread

Leg het deksel op de pot en schuif die terug op de richel onderaan in de braadoven. Laat 30 minuten bakken.
Neem het deksel af en laat nog 15 minuten bakken zonder deksel.

No Knead Bread

Je weet niet wat je ziet, ruikt en hoort als je het brood uit de pot haalt!
Een mooi gebakken brood met een knisperende knapperige korst en een luchtig kruim, inclusief grote gaten.

No Knead Bread

Geef toe... dit haal je niet zomaar bij de bakker om de hoek.

No Knead Bread

Let's bake!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten