A winter's cake

Koud hè, wat is het koud hè... Als je met een dj uit de jaren 70-80 bent getrouwd komen er wel eens eigenaardige liedjes door de huiskamer gedarteld.
De 'frisse' stemming van de echtgenoot deed me besluiten een geschrapte blogpost, wegens kerst voorbij, toch te plaatsen. Waarom? Wel wie lust er nu geen cake!

a winter's cake

Toen ik de cake wilde maken had ik eerst en vooral een kerstcake voor ogen met gedroogde vruchten, marsepein en cognac, maar zoals jullie mij ondertussen kennen wilde ik er toch wel, al was het maar een klein beetje, mijn eigen twist aan geven.

Als ik aan kerst en cake denkt dan denk ik vooral aan Engeland en ook nu bracht een cadeautje van onze Britse vrienden me op het idee. Vorig jaar bracht Bobby een mooie lokale Engelse Blackberry Gin mee. Bobby gebruikt jaarlijks deze lekkere drank in haar Christmas pudding.

Blackberry Gin

Al dit lekkers past volgens mij perfect in de tulbandcake uit het 'Rutger Bakt' boek. En omdat ik minder suiker en meer amandelen in mijn gebak wou, ben ik ook meteen voor de amandelspijs van Weekend Bakery gegaan, in plaats van marsepein.

Gezien kerst dus al een tijdje achter ons ligt, noemen we deze heerlijke cake naar het mooie verhaal van A Winter's Tale … A Winter's Cake!

Koud hè!


Wat heb ik gebruikt:

200 gram bloem, gezeefd
3,5 theelepels bakpoeder
200 gram boter, op kamertemperatuur
125 gram lichtbruine suiker (kinnekessuiker)
4 eieren
1 theelepel vanille extract
rasp van 1 limoen
snuifje zout

Voor de vulling:
125 gram mengeling gedroogd fruit, mango, papaya, ananas... of tuttifrutti
50 gram cranberries, gedroogd
75 gram blonde rozijnen, ongezwaveld
100 ml Blackberry gin, of Amaretto, of Cognac...
2 eetlepels bloem

gedroogd fruit

cranberries

blonde rozijnen

Voor 250 gram amandelspijs:
250 gram gemalen amandelen of witte amandelen die je zelf maalt
250 gram fijne kristalsuiker
rasp van 1 limoen
beetje water
1 eidooier

amandelspijs

Voor de afwerking:
125 gram bloemsuiker
1-2 eetlepels water
citroensap
handje geschaafde amandelen

een tulbandvorm, ingevet met boter en lichtjes met bloem bestoven


Voor de amandelspijs meng je de amandelen en suiker met de platte menghaak van de KitchenAid. Voeg de limoenrasp en wat water toe. Meng tot een stevige en samenhangende spijs. Voeg indien nodig nog wat water toe.
Amandelspijs is het lekkerst als je het een paar dagen op voorhand maakt, wikkel het in folie en bewaar in de koelkast tot gebruik.
Vooraleer je de spijs gebruikt in cake of in brood, kneed je er een eidooier door. De amandelspijs is nu soepeler en makkelijker om mee te werken.

Snij de gedroogde vruchten in stukjes. Doe ze samen met de rozijnen en cranberries in een kommetje. Overgiet met Blackberry gin, laat enkele uren of beter nog een nacht wellen.

Doe amandelspijs, boter, suiker, vanille extract, limoenrasp en zout in de kom van de KitchenAid. Klop romig met de platte menghaak op stand 4 gedurende 5 minuten.
Voeg de eieren één voor één toe en klop deze luchtig door het beslag.

Meng de gezeefde bloem met het bakpoeder en voeg deze in drie delen onder het beslag. Zet hiervoor de Kitchenaid op stand 1 of 2 en maak tussenin de wanden van de kom proper.

Laat de gewelde vruchten uitlekken en meng met 2 eetlepels bloem. Schep met een spatel onder het beslag.
Bij mij ging ook de opgevangen Blackberry gin bij het beslag...

Doe het beslag in de tulbandvorm en bak in 60 tot 70 minuten gaar, op de 1ste richel van onderaan in de bakoven. Als de bovenkant te bruin bakt, schuif er dan de koude plaat boven.
Controleer met een satéprikker, deze moet er droog uitkomen.
Laat de tulband 10 minuten in de vorm afkoelen, stort hem daarna op een rooster. Laat verder afkoelen.

a winter's cake

Voor het glazuur meng je de bloemsuiker met weinig water en enkele druppels citroensap.
Rooster amandelschilfers in een droge pan of op bake-o-glide op de sudderplaat.
Lepel glazuur over de tulband en bestrooi met geroosterde amandelschilfers.

Let's bake!


Bron: 'Rutger bakt', Rutger van de Broek