Kleine granenbroodjes

Mijn nieuwe aanwinst, een Le Creuset Pâtiliss muffinvorm, bracht mij op het lumineus idee om er kleine broodjes in te bakken. Ik heb het al door, dit wordt mijn multifunctionele tool in de keuken. 

Kleine granenbroodjes
 
Voor een recept voor lekkere meergranenbroodjes ging ik te rade bij de 'Broodbakshop van Levine'.
De hoeveelheden heb ik aangepast en is voldoende voor 12 kleine broodjes.


Wat heb ik gebruikt:

350 g tarwebloem
75 g volkoren spelt meel
75 g roggemeel
20 g zonnebloempitten
20 g sesamzaadjes, geroosterd
20 g lijnzaad
6,5 g droge gist
8 g zout
10 g zonnebloemolie
320 g water, op kamertemperatuur
als afwerking (optioneel): extra pitten en zaadjes


Hoe ga je tewerk:

Doe bloem, meel, pitten, zaden, gist, zout en zonnebloemolie in de mengkom van de KitchenAid. Kneed met de deeghaak op stand 2 en voeg geleidelijk het water toe. Na 10 minuten kneden moet je een soepel deeg hebben dat van de wand van de kom loslaat. Voeg niet al het water in een keer toe, misschien heb je het niet allemaal nodig!

1e rijs: vorm het deeg tot een bal, bestrijk de mengkom met wat zonnebloemolie en leg het deeg er terug in. Draai het eventjes zodat de deegbal overal een laagje olie heeft.
Dek de kom af en laat het deeg op kamertemperatuur in +/- 1 uur rijzen tot het verdubbeld is.

Vormen: Stort het deeg op een bebloemd werkblad. Druk de lucht eruit en verdeel het in 12 gelijke stukjes. Bol de stukjes op en laat ze afgedekt 10 minuten rusten.
Druk ieder bolletje enigzins plat en vorm tot een strak bolletje. Kwast de bovenkant in met water en druk ze in een bordje sesamzaad en/of zonnebloempitten. Of laat ze gewoon natuur.
Leg de broodjes met de naad naar beneden in een muffinvorm. Kan ook op een bakplaat of in individuele vormpjes.

Kleine granenbroodjes

2e rijs: Dek de deegbolletjes af en laat nog +/- 1 uur rijzen tot bijna dubbel volume. Het deeg is genoeg gerezen als je er met een vinger op drukt en het deeg veert langzaam terug.

Kleine granenbroodjes

Kleine granenbroodjes


Bakken: Schuif de vorm met broodjes op de richel op de bodem van de braadoven. Na +/- 20 minuten zijn de broodjes mooi bruin en gaar gebakken.
Haal ze onmiddellijk na het bakken uit de vorm en laat ze op een rooster afkoelen.

Kleine granenbroodjes

Enjoy!

Kleine granenbroodjes

Bron: Levine