Arroz con chorizo y gambas

Weeral is er een maand voorbij en weeral is er de foodblogswap.
Ik mocht rondneuzen op de blog van Helen 'HandmadebyHelen'. Helen vind het heerlijk om te bakken en te koken. Bij het scrollen door haar recepten zie ik vooral veel cakes, taartjes, koekjes en chocolade de revue passeren.
Tijdens de paasdagen hebben we echter wel al onze portie zoetigheid gehad en lekker gesmikkeld van 'teveel' chocolade... dus tijd om gezond te doen. 

Arroz con chorizo y gambas
 
Zo heb ik mijn oog laten vallen op 'Arroz con chorizo y gambas'. Alhoewel dit gerechtje gelijkt op mijn 'Spaans pannetje', heb ik het toch gemaakt en het is super lekker. De kruiding heb ik wat aangepast en de peterselie vervangen door koriander.

Arroz con chorizo y gambas

Wat heb ik gebruikt:

1 ui, fijngehakt
2 tomaten
1 rode, 1 gele en 1 groene paprika
2 teentjes look, geperst
2 lente-uitjes
100 g chorizo, pikant
125 g risotto rijst
250 ml kippenbouillon
8 gamba's
1 theelp paëllakruiden
1 theelp kurkuma
plukje saffraandraadjes
versgemalen zwarte peper
fleur de sel
verse koriander, de blaadjes



Hoe ga je tewerk:

Pel en hak de ui fijn.
Pel de tomaten, verwijder de pitjes en snij het vruchtvlees in blokjes. Vang het sap op en zet aan de kant.
Verwijder de pel, zaadlijsten en pitjes van de paprika's. Snij in reepjes.
Snij de lente-uitjes in fijne ringetjes.
Pel de chorizo en snij in schijfjes.
Pel de gamba's en verwijder het darmkanaal. Spoel ze en dep droog met keukenpapier, zet koel in de frigo.

Zet een sauteerpan op de sudderplaat. Bak er de chorizo in, vetstof hoef je niet toe te voegen, er komt voldoende vrij uit de chorizo. Verwijder na enkele minuutjes de chorizo.
Laat de uien glazig bakken in het vrijgekomen vet.
Bak de lente-ui en geperste look ook eventjes mee.

Voeg de rijst toe en roer goed.
Bevochtig alles met de kippenbouillon en het opgevangen sap van de tomaten.
Kruid met paëllakruiden, kurkuma, saffraan, peper en zout.

Doe er de chorizo terug bij, roer alles om, leg het deksel op de pan en breng aan de kook.

Verplaats de pan naar de bakoven, op de richel op de bodem. Laat garen gedurende 20 minuten.

Haal de pan uit de oven, zet terug op de sudderplaat en doe er de scampi's bij. Roer ze onder het rijstmengsel. Zet de afgedekte pan nog 5 minuten in de bakoven.

Werk af met de korianderblaadjes en dien onmiddellijk op. Je kan er een citroenpartje bijgeven.

Arroz con chorizo y gambas

Enjoy!


Mijn zevende deelname aan de Foodblogswap, een online 'event' op Facebook. Nederlandse en Belgische foodbloggers schrijven zich in voor de swap en dan wordt er elke maand een verdeling gemaakt. Zo kies en kook je eens per maand een recept van een andere foodblogger.
Deze maand mocht ik kiezen op de blog van Helen 'HandmadebyHelen'. Amélie van 'Blond met een groen geloof' maakte 'Knolseldersoep' van mijn blog.