Zomaar koekjes

De tweede foodblogswap van dit jaar is een feit. Deze maand mocht ik iets lekkers uitzoeken op de blog van Melissa 'Sunshine in my Kitchen'.
Melissa kookt gezond, soms met biologische groenten van een plaatselijke teler en ook af en toe met ingrediënten van Hello Fresh-Box. Die bezorgen je wekelijks een doos met verse ingrediënten en recepten waarmee je aan de slag kan. Lijkt me wel leuk.


Zomaar koekjes 

Toen ik op haar blog 'koekjes in een pot' zag, was mijn nieuwsgierigheid gewekt! Ik wou onmiddellijk aan de slag gaan om het eindresultaat te zien. Alleen had in niet alle ingrediënten in mijn voorraadkastje.
De basis boter, suiker, bloem, havermout en ei heb ik behouden.
Pecannoten had ik niet in voorraad en heb ik vervangen door hazelnoten. De gedroogde cranberries zijn vervangen door stemgember en de witte chocolade door bruine.

 Zomaar koekjes

Het is een geweldig recept en super makkelijk te maken. De variant met gedroogde cranberries komt zeker ook nog aan te beurt.


Wat heb ik gebruikt (voor 60 koekjes):

125 g boter, op kamertemperatuur
150 g bloem
snuifje zout
½ theelp bakpoeder
100 g fijne kristalsuiker
75 g rietsuiker
1 ei
75 g havermout 

75 g Chinese stemgember (bolletjes op siroop), in stukjes
50 g hazelnoten, geroosterd, gepeld en gehakt
100 g chocolade callets


Zomaar koekjes

Hoe ga je tewerk:

Snij de stemgember in kleine stukjes.
Rooster de hazelnoten op een bake-o-glide op de sudderplaat of in een droge pan. Schep ze af en toe om. Zodra ze beginnen donker te kleuren neem je de hazelnoten van de plaat. Laat ze enigszins afkoelen en wrijf ze tussen duim en wijsvinger tot de pelletjes loslaten. Hak de noten grof.

Klop de boter in de mengkom van de Kitchenaid met de draadgarde zacht en romig.
Voeg beide soorten suiker toe en blijf kloppen tot je een bleek en luchtig mengsel bekomt.
Voeg het ei toe en laat nog eventjes mixen.
Wissel de draadgarde voor de platte menghaak.
Meng het zout, bloem, bakpoeder en havermout. Voeg geleidelijk toe en meng verder op stand 1 of 2.
Als laatste gaan de stemgember, hazelnoten en chocolade callets onder het deeg.

Beleg de bakplaat met bake-o-glide en maak kleine hoopjes met behulp van 2 koffielepels. Schuif de bakplaat op de 2de richel van onderaan in de bakoven.

 Zomaar koekjes

Zomaar koekjes

Bak de koekjes in 12 à 15 minuten goudbruin.
Laat afkoelen op een rooster.
Herhaal dit tot al je deeg op is. Deze hoeveelheid is voldoende om 3 platen te vullen.

Enjoy!


Zomaar koekjes


Mijn vijfde deelname aan de Foodblogswap, een online 'event' op Facebook.
Nederlandse en Belgische foodbloggers schrijven zich in voor de swap en dan wordt er elke maand een verdeling gemaakt. Zo kook je eens per maand een recept van een andere foodblogger.
Deze maand werd mij de blog van Melissa 'Sunshine in my Kitchen', toegewezen. Melissa  maakte in december Kaneel-sinaasappel koekjes van Marijke Kookt.

Eslem van 'Mijn mixed kitchen' maakt iets van mijn blog.