Bananenconfituur met munt

Intro

Het lijkt wel alsof iedereen het artikel heeft gelezen over de weldaden van bananen! Een banaan eten schijnt dus te helpen tegen depressie, zure oprispingen, morgen ziekte, zenuwen, bloedarmoede, constipatie, muggenbeten en ja … zelfs tegen een kater. Op elk bureau, op elke werkbank, in elke brooddoos, in zowat elke handtas zijn ze tegenwoordig te vinden, geen mens die nog zonder op stap gaat! Iedereen die ik ken lijkt duidelijk overtuigd van de weldaden.
Bananenconfituur met munt 
Maar bananen blijven natuurlijk niet onbeperkt houdbaar. Toen ik mij dus naar normale, koopnormen, een industriële hoeveelheid bananen had in mijn wagentje gedropt, zat ik met een serieus logistiek probleem. Mijn eerste idee was een aapje in huis halen, maar ik heb er al een in huis die af en toe de aap uithangt dus … we maken confituur!

Bij mijn zoektocht naar een perfect recept, een niet-zo-fruitpap-achtig-iets, kwam ik terecht op de blog van Madam Confituur, een blog vol confituur!
 

Ingrediënten

440 gram gepelde banaan
sap van 4 sinaasappels
sap van 1 limoen
340 gram geleisuiker, Dr. Oetker Gelfix versie 2:1 (1 kg vruchten – ½ kg geleisuiker)
1 bosje verse munt, de blaadjes, gehakt
Bananenconfituur met munt

Bereiding

Snij de gepelde bananen in stukjes en doe die in een kom samen met het sinaasappelsap, het limoensap en de geleisuiker. Roer om, dek de kom af en zet koel weg gedurende 12 uur.

Doe alles in een ruime pot, breng de inhoud aan de kook. Dit doe je op de sudderplaat of bij onvoldoende warmte, op de hete plaat. Ook op de bodem van de braadoven kan je de confituur aan de kook brengen. Laat nog 3 minuten al borrelend doorkoken. Doe de stollingstest door een druppel te laten vallen op een koud bordje, de confituur mag niet uitlopen. Neem van het vuur en roer er de gesnipperde munt door.

Giet de confituur in steriele potjes. Zet daarvoor de propere bokaaltjes met het deksel ernaast, in een schaal of op een plaat, in de sudderoven. Ik laat ze gerust één uur of langer staan.

Giet de confituur in de hete potjes, sluit af met het schroefdeksel. Laat de bokaaltjes ondersteboven, afkoelen.
Bananenconfituur met munt
Eat more bananas!
 

Extra / Tip