Appel-bramen crumble

Intro

Tijdens mijn wekelijks "winkel"wandelingetje in Delhaize krijg ik plots zin om “iets” te doen met bramen. Sta ik toch wel net met een pak lekkere Belgica appels in mijn handen... tijd voor een crumble beslis ik. Een appel-bramen crumble met zijn heerlijk zoet zuur smakend fruit. Mmmm, met het water in de mond ga ik thuis aan de slag.
appel-bramen crumble 
 

Ingrediënten

6 Belgica appels, een rood-groene herfstappel van Belgische bodem, Delhaize
appel Belgica
200 g bramen, vers bij Delhaize in schaaltjes van 100 gram
braambessen
40 g kristalsuiker, of voor de zoete mondjes onder ons, ietsje meer

voor de kruimellaag:
150 g tarwebloem
80 g kristalsuiker
80 g koude boter, in blokjes

Bereiding

Schil de appels, verwijder het klokhuis en snij ze in kleine stukjes. Meng in een kom de appelstukjes met de bramen en de suiker, schep om. Boter 4 ovenschaaltjes in en verdeel er het fruit over.

Voor de crumble zeef je de bloem en voeg de stukjes boter toe. Meng kort met de vingertoppen tot het eruit ziet als broodkruim. Roer de suiker erdoor.

Verdeel de crumble over het fruit en zet de schaaltjes een half uur onderaan in de braadoven, schuif de koude plaat erboven, maar verwijder die de laatste 10 minuten. Je kan de schaaltjes ook bovenaan in de bakoven zetten, reken dan op 40 minuten. De crumblelaag moet goudbruin gebakken zijn en het fruit moet langs de randen omhoog bubbelen.

Serveer de crumble onmiddellijk. Lekker met custard of een bolletje vanille-ijs.
appel-bramen crumble