Zoet-zout met rode biet en Halloumi

Intro

Als ik mijn lievelingsgroenten zou opsommen, dan komen rode bietjes zeker voor in mijn top drie. Deze tijd van het jaar zijn ze ook volop verkrijgbaar en je kan ze makkelijk een paar weken bewaren in de groentelade van de frigo. Vandaag combineer ik het zoete van de bietjes met het zoute van Halloumi. Sinds ik deze Cypriotische geitenkaas heb gebruikt, ligt er wel altijd een pakje voorradig in de koelkast. Het idee heb ik uit een boek van Nigella Lawson.
zoet-zout met rode biet en Halloumi 

Ingrediënten

voor 2 personen:

225 g Halloumi
1 grote rode biet
rode biet
rucola
1 soeplepel olijfolie
1 soeplepel limoensap, of naar keuze

Bereiding

De bietjespuree kan je gerust de dag vooraf maken. Schrob de biet grondig en verpak die in aluminiumfolie. Plaats het pakketje op de onderste richel van de braadoven gedurende +/- 1 uur. Controleer de gaarheid met een satéprikker. Laat de rode biet in de folie wat afkoelen en verwijder de pel. Pureer de biet in de blender samen met de olijfolie en het limoensap. Proef, dek af en zet koel.
rode bietjespuree
Spoel de rucola, laat uitlekken en schik de blaadjes op een schaal.

Snij de Halloumi in plakjes van ongeveer 1 cm dik en bestrijk ze langs een kant met olijfolie. Zet een grillpan op de hete plaat en laat die heel warm worden. Leg de plakjes met de ingevette kant naar onder in de pan. Draai de Halloumi na 2 minuten en laat de andere zijde nog 1 minuut bakken. De Halloumi kan je ook bakken op bake-o-glide op de sudderplaat.

Verdeel de plakjes op de rucola. Schep er hier en daar wat bietenpuree op. Werk het bord af met wat extra olijfolie.
zoet-zout met rode biet en Halloumi

Extra / Tip

Geef er versgebakken stokbrood waar je de rest van de puree kan opsmeren.
zoet-zout met rode biet en Halloumi
Wat de rode biet betreft, de 'Carpaccio van rode biet' is een lekkere variant. De walnoten maken er een echt herfst slaatje van.