Gevulde champignons

Intro

Herfst één van de mooiste culinaire jaargetijden. Herfst is voor mij naast pompoen ook meteen paddenstoelentijd!
gevulde champignons 
Wat maak je als ideaal herfst aperitiefhapje? Is een vraag die ik wel eens krijg. Daarom dit lekker, vlug klaar, 'herfst' hapje. Mijn inspiratie heb ik gevonden op de blog van HandmadebyHelen. Je kan de champignons helemaal vooraf vullen en pas in de oven schuiven als je gasten arriveren.
 

Ingrediënten

champignon
een bakje middelgrote champignons, mijn blauwe bakje telde 13 stuks
2 teentjes knoflook, geperst
4 half zongedroogde tomaatjes in olie, in stukjes gesneden
4 sneetjes pancetta, in stukjes gesneden
1 grote sjalotjes, fijngehakt
een scheutje witte wijn
een scheutje balsamicoazijn
enkele takjes platte peterselie, blaadjes gehakt
zeezout
versgemalen zwarte peper
gevulde champignons
 

Bereiding

Maak de champignons schoon met een borsteltje en verwijder de stelen. Dit lukt heel makkelijk met een draai en trek beweging. Hak de stelen fijn.

Leg de sneetjes pancetta op een bake-o-glide op de koude plaat. Schuif de plaat bovenaan in de sudderoven. Na een 20-tal minuten zijn de sneetjes krokant. Dep droog tussen twee velletjes keukenpapier en breek in stukjes.

Zet een pannetje met wat olie van de tomaatjes, op de sudderplaat. Fruit er de fijngehakte sjalot in en na een paar minuutjes ook de look.

Voeg vervolgens de versnipperde champignonsteeltjes en de zongedroogde tomatenstukjes toe. Blus met de witte wijn en balsamico, bak nog een paar minuten tot het vocht verdampt is.

Neem van het vuur en doe er de gebakken stukjes pancetta en peterselie bij. Proef en kruid de vulling indien nodig met peper en zout.

Verdeel de vulling in de champignons en leg ze op een bakplaat. Besprenkel met nog wat olijfolie. 
 
Schuif de plaat 15 à 20 minuten op het rooster in het midden van de braadoven.

Ik heb de gevulde champignons opgediend op een leitje. Leuk met een Aga toast als begeleider.

Enjoy!
gevulde champignons   
Extra / Tip
 
Ik neem voor de eerste keer deel aan de Foodblogswap, een online 'event' op Facebook. Nederlandse en Belgische foodbloggers schrijven zich in voor de swap en dan wordt er elke maand een verdeling gemaakt. Zo kook je eens per maand een recept van een andere foodblogger.
Deze maand werd mij de blog van Helen 'HandmadebyHelen', toegewezen. Helen woont in Nederland.

Eigenlijk best wel een beetje spannend. Tijdens mijn culinaire wandeling doorheen de blog van Helen was ik wel onder de indruk van het vele gebak. Je vind er koekjes in alle vormen en kleuren, prachtige meringues, soezen, cupcakes... tot heuse bruidstaarten. Natuurlijk kan je er ook 'hartige' gerechten vinden. Ik liet mijn oog vallen op de gevulde champignons.
 
Ik denk dat Helen kastanje champignons heeft gebruikt, ik koos voor zijn witte broertje in het blauwe bakje. De bacon heb ik vervangen door pancetta en volgens mij mochten een paar teentjes look ook niet ontbreken.

'CarolineBrouwer' ging voor de 'Linzensoep' van mijn blog.
gevulde champignons