Pasta Provençale

 Intro

Krekels tsjirpen hun Frans liedje, Jazz-FM zorgt op de achtergrond voor een zacht begeleidende trompet solo ... We zijn terug in ons verborgen hoekje in de Provence. De echtgenoot staat, zoals steeds tijdens vakanties, aan het fornuis en volgt gedwee mijn instructies voor een streek gebonden gerechtje.
pasta Provençale
Het gerechtje heb ik deze middag bedacht in mijn tuinzetel met zicht op de druivenranken en 'onze muur' (zie foto hieronder). Ik liet mij inspireren door de typisch bruine sfeer van het rotsgebergte hier. Een naam bedenken was in feite belachelijk eenvoudig, pasta Provençale! 
Lioux
Even tussendoor … voor zij die mij nog niet lang volgen ... elk jaar in september verdwijnen de echtgenoot en ik naar ons verborgen hoekje in de Provence. Een loftje verborgen in een klein gehucht (Le Parrotier) van het kleine dorpje Lioux nabij Gordes. Vakantie is voor ons: 's morgens een lokaal marktje afschuimen, 's middags apero en 's avonds iets lekkers maken met de op de markt gekochte ingrediënten. 
 

Ingrediënten

Wat lag er vandaag in mijn mandje na een bezoek aan de 'marché Paysan' in Coustellet:

6 tal aubergines, witte en paarse
aubergine
150 gram artisjokharten in olijfolie
4 teentjes look
een 3-tal takjes verse tijm
olijfolie
grof zeezout
1 'pimente piquante', gedroogd
geitenkaas (ik koos een brique demi-sec van een lokale geitenboer)
125 g pappardelle, of pasta naar keuze
geitenkaas

Bereiding

Aan het aanrecht:

Snij de gepelde teentjes look in fijne schijfjes. Fruit ze in een weinig olijfolie in een anti-aanbakpan. Schep ze uit en zet aan de kant.

Snij de witte en paarse aubergines in gelijke, niet al te grote stukjes. Fruit ze in hetzelfde pannetje in wat olijfolie. Schep regelmatig om. Na 10 minuten zijn de aubergines bijna gaar en hebben ze een mooi kleurtje.

Voeg de gehakte look en de afgeritste tijmblaadjes toe. Kruid met zwarte peper van de molen en grof zeezout. Laat nog 5 minuten meebakken.

Kook de pasta in gezouten water. Giet af en verdeel over de borden.

Schep er ruim aubergines over. Werk af met de artisjokharten en de geitenkaas die je verkruimeld in stukjes.
pasta Provençale
 

Extra / Tip

Quel vin? Een Côtes de Ventoux rouge – Domaine La Tuilière! (op amper 1 kilometer van ons nestje). Bon appétit!