Ricotta cake met blueberries

Intro

Een bakje blauwe besjes en ricotta tegen de vervaldatum aan, waren de twee ingrediënten die ik uit de frigo toverde 'om er iets mee te doen'. Ik googelde de twee ingrediënten en kwam uit op deze ricotta cake met blauwe bessen. Het recept is van 'cakeje van eigen deeg'. Ik heb dit gebruikt als basis voor mijn eigen versie.
Ricotta cake met blueberry's

Ingrediënten

130 g ongezouten boter, op kamertemperatuur
150 g kristalsuiker
150 g bloem, gezeefd
1 eetlepel bakpoeder
3 eieren
snuifje zout
rasp van 1 limoen
sap van ½ limoen
1 grote appel, ik heb Pink Lady gebruikt, geschild en geraspt
250 g ricotta
200 blauwe bessen

Bereiding

Doe de zachte boter en de suiker in de kom van de KitchenAid. Mix romig, op stand 6 met de platte menghaak, gedurende enkele minuten. Voeg de eieren een voor een toe terwijl de KitchenAid draait op stand 2.

Nu doe je de ricotta in de mengkom samen met zout, limoenrasp en - sap, en geraspte appel (rasp de appel niet vooraf om verkleuring te voorkomen). Laat de mixer draaien op stand 2, terwijl je het bakpoeder en de bloem lepel per lepel toevoegt aan het deeg.
Ricotta cake met blueberry's
 Bebloem de blauwe bessen en spatel ze voorzichtig onder het deeg.
Ricotta cake met blueberry's
 Doe het beslag in een springvorm, plaats die in de bakoven op de tweede richel van onderaan.
Ricotta cake met blueberry's
Na 45 minuten was mijn cake goudbruin en voelde stevig aan.
Ricotta cake met blueberry's 
Laat eventjes afkoelen in de vorm en daarna op een rooster.
Ricotta cake met blueberry's
Het resultaat was super! Zacht, licht vochtig door de kaas en appel. Als extraatje heb ik een compote gemaakt van een restje blueberry's met 1 koffielepel Golden Syrup.
Ricotta cake met blueberry's 
A piece of cake!