Kruidige oranje schotel

Intro

Ik heb iets met butternut en zoals ik al eerder vertelde, vind ik het ook steeds een uitdaging om wortelen lekker te bereiden voor de echtgenoot. Waarom eens niet die twee combineren in een lekkere ovenschotel. Voor de kruiding ging ik te rade bij 'The naked chef', ik herinner mij een kruidige mengeling die Jamie Oliver gebruikte in een pompoen bereiding. Dus, hier het resultaat.
kruidige oranje schotel

Ingrediënten

voor 2 personen:

½ butternut
1 bond wortels
400 g krieltjes
1 teen knoflook
2 kleine gedroogde rode pepertjes
½ theelepel venkelzaad
2 theelepels gedroogde oregano
2 theelepels korianderzaad
1 theelepel grof zeezout
1 theelepel zwarte peperbolletjes
1 eetlepel olijfolie

Bereiding

Was de pompoen en snij hem doormidden. Schep met een lepel de zaden uit de pompoen. Snij de halve pompoen in gelijke stukken.

Schraap de wortels en snij dikkere exemplaren nog eens in twee of in vier. Het komt erop neer dat alle stukken in dezelfde tijd moeten gaar zijn. De wortels hebben een iets langere gaartijd, dus moeten de stukken wat kleiner zijn dan de butternut.

Schrob de krieltjes en snij grotere exemplaren doormidden.

Neem een vijzel en doe er de rode pepertjes, venkelzaad, oregano, korianderzaad, zeezout en peperbolletjes in. Stamp de inhoud zo fijn mogelijk, dit deel heeft de echtgenoot trouwens voor zijn rekening genomen! Plet de knoflook en meng onder het kruidenmengsel.

Schik de groenten en aardappeltjes in het grote Aga blik of in een ruime ovenschaal. Besprenkel met olijfolie en hussel er met je handen de kruidige mengeling door. Zorg dat alle delen met een laagje bedekt zijn. Haal de aardappeltjes min of meer naar boven.
kruidige oranje schotel
Schuif de schaal zo hoog mogelijk in de braadoven. De groenten zijn gaar in 30 à 45 minuten. Controleer met de scherpe punt van een mes.
kruidige oranje schotel

Extra / Tip

Lekker met een stukje gegrild vlees.