American muffins

Intro
Onlangs schotelde de echtgenoot mij de film 'Independence day' voor! Een film over aliens die op de Amerikaanse nationale feestdag, 4 juli, het Witte Huis opblazen. Zonder mijn Aga te willen opblazen wilde ik mij toch wel eventjes verdiepen in de Amerikaanse keuken. Delhaize heeft een assortiment van meer dan 35 Amerikaanse producten. De combinatie van die twee deed me op verkenning trekken langs de rayons van Delhaize Oostende. Het resultaat van mijn 'American tour' kan je vier dagen volgen op mijn blog.

Ik ga van start met een typisch Amerikaans gebakje, muffins. Muffins moeten luchtig en zacht zijn en goudbruin gebakken. Het geheim is dat je het beslag slechts héél kort mag roeren. Aan het basisrecept kan je allerlei smaakmakers toevoegen, volgens je eigen creativiteit.
 

Ingrediënten

Ik maak ze met "crystallized ginger" en Californische amandelen. Voor erbij een Orange fine cut marmalade. Alles te verkrijgen bij Delhaize.

Droge mengsel:
280 g patisseriebloem
50 g lichtbruine suiker, kinnekessuiker
2 theelepel bakpoeder
1 theelepel natriumbicarbonaat
snuifje zout
60 g "crystallized ginger", is gekonfijte gember met een suikerlaagje
60 g amandelen

Natte mengsel:
2 dl karnemelk
1 dl arachideolie
2 eieren
 

Bereiding

Hak de gember in stukjes. Doe hetzelfde met de amandelen. Doe al de ingrediënten voor het droge mengsel in een kom. Meng alle ingrediënten voor het natte mengsel in een maatbeker.

Giet het natte bij het droge mengsel en meng snel met een vork. Het hoeft geen egale massa te zijn, het deeg mag gerust nog klonterig zijn.

Schep het deeg in muffinvormpjes. Vul ze voor drie vierden. Schuif het blik in de bakoven, op de tweede richel van onderaan. Na 20 minuten zijn de gebakjes mooi gerezen en hebben ze een gouden kleur.
 

 

Extra / Tip

Eet muffins warm of lauw, als ontbijt met een heerlijke 'orange fine cut marmalade'. We had a delightfull sunday morning!