Eenvoudig sodabrood

Intro

Dit is nu echt eens het simpelste brood dat er is. In één half uur tijd kan je een vers brood op tafel zetten. Een brood zonder gist, zonder kneden, zonder rijzen... echt eentje voor dummies. Aanvankelijk was ik een beetje argwanend... maar ten onrechte, inmiddels staat het bij mijn favorieten. De truc is om het deeg snel te maken, zo weinig mogelijk te mengen, en het dan zo snel mogelijk te bakken. Het recept heb ik gehaald uit het boek 'hoe bak ik brood' van Emmanuel Hadjiandreou. En er staan nog héél wat broden in die ik op mijn 'to do' lijstje heb gezet en wil delen met jullie.
Eenvoudig sodabrood
 

Ingrediënten

125 g tarwebloem
125 g volkoren tarwemeel
1 theelp zout
1 theelp natriumbicarbonaat
250 ml karnemelk

Bereiding

Meng het droge mengsel in een kom, dit is tarwebloem, volkoren meel, zout en natriumbicarbonaat. Maak een kuiltje in het midden en giet er de karnemelk in. Meng met een houten lepel tot je een samenhangend deeg hebt. Doe dit vlug en meng niet teveel!

Bestuif je werkvlak met een beetje bloem, leg het deeg erop. Maak van het deeg een bal en rol hem flink door de bloem. Maak met een gekarteld mes een diep kruis in het brood.

Leg het deeg op de met bake-o-glide beklede bakplaat en schuif die op het rooster op de bodem van de braadoven (230°). Mijn broodje was in 25 minuten gebakken. Als je twijfelt, draai het brood om en tik op de onderkant, een goed gebakken brood moet hol klinken.
Eenvoudig sodabrood
 

Extra / Tip

Eet het brood versgebakken, nog lauw, in stukken gebroken en dippen in gekruide olijfolie. Geef er de frittata met asperges & munt en een frisse salade bij.
Eenvoudig sodabrood