Ananassorbet met munt

Intro

Na een pittige en overvloedige Mexicaanse maaltijd presenteer ik mijn gasten een verkwikkend toetje met ananas. Toevallig had ik een super exemplaar liggen in mijn fruitmand. Een ananas is op zijn best als je een zoete geur waarneemt. Bij een rijp exemplaar kan je ook makkelijk een blad uit zijn kroon trekken. Na een beetje speurwerk kwam ik terecht bij een recept van Jamie Oliver. Het was meteen een schot in de roos. Een tweede ananas heeft al hetzelfde lot ondergaan!
Ananassorbet met munt
 

Ingrediënten

1 grote rijpe ananas, geschild en alle donkere oogjes verwijderd. Een ananas schil je het makkelijkst door eerst de kroon en de onderkant af te snijden. Zet de ananas rechtop op een snijplank en snij de schil van boven naar beneden af. Met een aardappelmesje kan je nu makkelijk alle donkere oogjes verwijderen. Snij het vruchtvlees in stukken.

1 handje verse munt blaadjes, gespoeld
100 ml kokossiroop, heb ik uit Delhaize 'Moulin de Valdonne', een flesje van 25 cl
100 gram mascarpone

Bereiding

Doe de ananas en de munt in de blender, laat pureren tot je een fijne massa hebt. Voeg de kokossiroop en de mascarpone toe en laat nog eventjes mixen tot alles goed gemengd is.
Ananassorbet met munt
Giet de inhoud in de vrieskom van de Kitchenaid en laat op stand 1 draaien gedurende een half uurtje. Ook zonder ijsmaker kan je die sorbet maken. Giet dan de puree in een gekoelde kom, zet in de diepvries en om het half uur roer je de inhoud met een vork om. Na een 3-tal uur is de sorbet klaar.
Ananassorbet met munt

Extra / Tip

Lekker met verse aardbeitjes.