Risotto met paddenstoelen en Roquefort

Intro

Ondertussen is het een poosje geleden dat er iets op mijn blog verscheen. Wat niet wil zeggen dat er in de eindejaarsperiode niet is gekokkereld, integendeel! Ik wil mezelf niet helemaal vrij pleiten, maar mijn fotograaf heeft me een beetje in de steek gelaten...
Ander onderwerp nu, een nieuw jaar en nieuwe voornemens! Jullie laten meegenieten van wat ik uit mijn oventje tover!
Risotto met paddenstoelen en Roquefort
Zelf ben ik niet zo'n grote fan van Roquefort, maar het romige en scherp smakende is fantastisch in een risotto.
 

Ingrediënten

voor 2 personen:
125 g risottorijst, ik gebruik arborio
4 à 5 dl groentebouillon
geutje olijfolie
2 fijngehakte sjalotten
½ struik witte selder, in fijne ringetjes gesneden
½ dl of een geut Noilly Prat
250 g gemengde boschampignons, in stukken gesneden
1 teentje knoflook, geperst
100 g Roquefort – van een goeie kwaliteit
zwarte peper uit de molen

Bereiding

Borstel de champignons en snij of scheur ze in stukken. Plet het teentje knoflook. Zet een pan klaar om straks de paddenstoelen te bakken.

Verhit de groentebouillon. Warm een geutje olijfolie in een pot op de sudderplaat en laat de sjalot stoven gedurende een 5-tal minuten, de sjalot moet glazig zijn, niet bruin. Zet nu de pot op de hete plaat, voeg de rijst toe, roer zodat elk korreltje omgeven is met wat olie. Na 2 of 3 minuten giet je de Noilly Prat over de rijst. Blijf roeren en laat de alcohol verdampen. Wanneer de Noilly Prat in de rijst is opgenomen, zet je de pot terug naar de sudderplaat.

Voeg de witte selder toe en een paar lepels van de hete bouillon. Telkens het vocht verdampt is, blijf je de bouillon bij de rijst lepelen, almaar roerend. Dit neemt ongeveer 15 à 20 minuten in beslag. Proef de rijst, is hij gaar? De rijstkorrels moeten zacht zijn, maar nog een beetje beet hebben.

Gedurende de laatste 5 minuten stoof je de champignons samen met de look, vlug aan in wat olijfolie. Dit doe je op de hete plaat. Kruid met een draai van de pepermolen.
Neem de pot met rijst van het vuur. Verkruimel de Roquefort, schep de kaas en de champignons onder de risotto. Proef of er nog peper bij moet.

Dien de risotto zo vlug mogelijk op in voorverwarmde borden. Een glas Chardonnay, maakt het plaatje compleet.
Risotto met paddenstoelen en Roquefort
 

Extra / Tip

Deze werkwijze om risotto te maken is eigenlijk een beetje tegen de Aga principes, waar het de bedoeling is zoveel mogelijk in de ovens te bereiden.
Als je de risotto toch in de oven wil laten garen dan voeg je de bouillon in één keer toe en breng de inhoud aan de kook. De verhouding is 1 deel rijst, 2 à 3 keer zoveel vocht. Roer goed door en zet de pot afgedekt ongeveer 25 minuten in de sudderoven.
 
Ik vind de risotto op de sudderplaat klaargemaakt smeuïger.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten