Coleslaw

Intro

Ook die boer gezien op het nieuws die ontevreden was met de prijzen van de groothandel en daarom gratis groenten uitdeelde op de markt? Ik kreeg van hem een plastic zak met als inhoud 5 witte kolen. Witte kool is nu niet bepaald mijn favoriete groente, maar in deze salade verwerkt, is die echt héél lekker. Je vraagt je natuurlijk af of het wel de moeite loont om te bloggen over een simpele koolsalade? Volgens mij wel, de “coleslaw” is in 15 minuutjes gemaakt, je hebt meteen een kom vol, is vooraf te maken, en consumptie van dit voedingsmiddel verbrandt meer calorieën dan het aan het lichaam afstaat.
Coleslaw
 

Ingrediënten

1 kleine witte kool ontdaan van de buitenste bladeren
4 à 6 wortels
2 rode uien
1 grote of 2 kleinere appels (jonagold)

Dressing

1 eetlepel mayonaise
3 eetlepels platte kaas (kan ook met yoghurt, dan is de dressing vloeibaarder)
2 theelepels mosterd (ik gebruik de pittige Torhoutse Wostyn)
2 eetlepels rode wijnazijn
1 eetlepel olijfolie
peper
zeezout

Bereiding

Snij de witte kool, de wortels en de rode ui héél fijn, ik gebruik daarvoor de mandoline. De appel hoef je niet te schillen en snij die ook in fijne staafjes.

Meng voor de dressing alle ingrediënten tot een gladde saus. Proef eerst eens, het resultaat moet pittig en fris zijn, indien nodig kan je wat extra mosterd en/of wijnazijn toevoegen. Schep de dressing onder de groenten en meng alles tot je een perfect koolslaatje hebt. Eventueel nog afkruiden met peper en zout.
 

Extra / Tip

De coleslaw is héél lekker bij een gegrilde steak en een aardappel in de schil.
Ook ideaal als bijgerecht bij de BBQ.
Coleslaw